Thais-Nederlandse strijd om overname van Singapore Tiger Beer
Een Thaise onderneming heeft dinsdag de inzet verhoogd in een strijd waarbij een Singaporese brouwer op het punt staat te worden overgenomen door de Nederlandse biergigant Heineken door het aanbieden van een hogere prijs voor de makers van Tiger Beer.
Kindest Place, een bedrijf welke eigendom is van een schoonzoon van de Thaise drankjes tycoon Charoen Sirivadhanabhakdi, had een aangebod gedaan van Sg 55 dollar (44,34 dollar) voor de 7,3 procent-belang in Asia Pacific Breweries (APB) en onderdeel is van Fraser en Neave (F & N) in Singapore.
Dit was 10 procent hoger dan de Sg $ 50 per aandeel die is aangeboden door Heineken voor de 40 procent van de aandelen, een deal ter waarde van Sg $ 5,1 miljard (4,1 miljard dollar).
Als dat lukt, zal Kindest Place met de verhoging van het bod naar Sg 1,03 miljard dollar een belang van bijna 16 procent in APB hebben ten opzichte van de huidige 42 procent van Heineken.
F & N's raad van bestuur had reeds aanbevolen tot aanvaarding van het bod van Heineken voordat het Thaise voorstel werd aangekondigd.
Charoen’s Thai Beverage bezit circa 24 procent van de F & N. De andere grote aandeelhouder van F & N is de Japanse Kirin Holdings, die 15 procent bezit, maar is ronduit uitgesloten van een bod op de Singaporese brouwer.
APB rapporteerde een omzet van Sg 773420000 dollar in het tweede kwartaal eindigend op 31 maart, een stijging van 15 procent ten opzichte van een jaar geleden, waarvan de meeste omzet is gegenereerd in Zuidoost-Azië.
Analisten zien met dit Thaise bod, geldig tot en met 16 augustus, dat Heineken onder druk wordt gezet om een beter voorstel te doen.
Maar een woordvoerder van Heineken, John-Paul Schuirink zei dat het huidige bod al een "superieure waarde voor alle aandeelhouders is", en slechts 7,3 procent van de APB voorraad.
"We hebben kennis genomen van dit nieuwe aanbod," vertelde hij zonder verdere commentaar.
Analisten hadden voorspeld dat de Thaise factie een tegenbod zouden doen op APB voordat een buitengewone algemene vergadering wordt gehouden door F & N waarin het voorstel van Heineken zal worden overwogen. Geen datum is aangekondigd voor de vergadering.
Het Thaise bod is 12,6 procent boven de slotstand van de APB koers van Sg 48,84 dollar dinsdag.
De Azië-Pacific regio is goed voor meer dan een derde van de wereldwijde bierconsumptie en analisten verwachten dat deze markt in deze regio verder zal groeien. In tegenstelling tot de regio’s zoals Noord-Amerika en Europa waar stabilisatie of een vermindering van de omzet wordt verwacht.
Degene die ABP koopt neemt daarmee 30 brouwerijen in 14 landen over. Te weten in: Singapore, Cambodja, China, Indonesië, Laos, Maleisië, Mongolië, Nieuw-Caledonië, Nieuw-Zeeland, Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Sri Lanka, Thailand en Vietnam.
F & N, die o.a. ook belangen heeft in niet-alcoholische dranken, onroerend goed en uitgeverijen, liet weten dat het Thaise aanbod vervalt bij het sluiten van de handel op 16 augustus.
"Het zal een biedingsoorlog worden waarbij de raad van bestuur van F & N aan hun aandeelhouders zal moeten aangeven dat er een hoger bod is ontvangen" aldus Justin Harper, een markteting strateeg bij IG Markets in Singapore, over het Thaise bod.
F & N aandelen sloten dinsdag op Sg 8,28 dollar. Een stijging van 0,73 procent ten opzichte van de vorige dag, terwijl APB daalde met 0,02 procent tot Sg 48,84 dollar.
De handel in Heineken aandelen was lager op de NYSE Euronext Amsterdam na het contra-aanbod van Kindest Place.
"Nu is alle druk op Heineken, die dacht dat ze met hun aanbod gewonnen haddden," aldus Harper.
"Ik denk dat het kan een uitgesponnen gevecht zal zijn."
Uit cijfers van global business consultancy Euromonitor blijkt dat vorig jaar de regio Azië-Pacific 's werelds grootste biermarkt is met 35,3 procent van het totale wereldwijde volume, dit is een stijging ten opzichte van de 34,4 procent in 2010.
De totale bierconsumptie in de regio word geschat op 67 miljoen liter in 2011. Verwacht wordt dat dit zal stijgen tot bijna 85 miljoen liter 2016, dankzij de snel groeiende middenklasse in deze regio.
APB, het paradepaardje van Tiger Beer, is populair in heel Zuidoost-Azië en is binnen Europa gepositioneerd als een exotisch premium merk.
De brouwer maakt ook Bintang, een nationaal bier van economisch booming Indonesië, op dit moment de grootste economie van Zuidoost-Azië.
Het bod van Heineken voor overname van APB kwam dagen nadat Thai Beverage begon met het opbouwen van het belang in F & N, wat leidde tot geruchten over een bod op APB.
Reacties
ASMTERDAM (AFN) - De overname van drankenconcern Asia Pacific Breweries (APB) door Heineken is vrijdag goedgekeurd door de aandeelhouders van Fraser & Neave (F&N).
Lees hier het artikel in DFT
Reactie toevoegen